Wat moet je doen bij stress?

Heb je last van stress en weet je ondertussen dat datgene waar je last van hebt ook echt is, dan kan je er zeker iets aan doen. Maar wat moet je doen bij stress? 

We zochten het even voor je uit. Geen uitgebreid artikel maar een aantal simpele stappen die we overal terugvinden en dus een goede basis geven om hiermee te starten.

Stress is een topic dat tegenwoordig heel frequent aanwezig is. Iedereen heeft er wel eens mee te kampen en vaak hebben mensen er dagelijks last van. Ontspannen kan soms heel lastig zijn en mensen blijven vaak met een gevoel van ongenoegen zitten.

Verschillende vormen van stress?

Wat moet je doen als je merkt dat je last hebt van stress? Er zijn verschillende volumes van stress. Er zijn kleine vormen maar er zijn ook grotere vormen. Zo heb je:

  • Matige vormen die je af en toe krijgt als er zich iets  vervelends voordoet.
  • Stress die sluimerend op de achtergrond altijd aanwezig is.
  • Een ongemakkelijk gevoel (al dan niet in bepaalde situaties)  dat je telkens voelt opkomen en enkele uren blijft hangen.
  • Een zware druk in je lichaam (bij sommigen in het hoofd, op de schouders of op de borst) die constant aanwezig is.

De constante aanwezigheid van stress kan je soms niet opmerken. Je bent er zo aan gewend om je zo slecht te voelen dat je niet door hebt dat er eigenlijk iets fundamenteel mis is.

Wees waakzaam voor jezelf en voor wat je voelt. Voelt je lichaam vreemd en raar, ga dit dan analyseren. Zo zal je leren voelen hoe jouw lichaam zich gedraagt en wat wel of niet een vorm is van stress.

Wat moet je doen bij stress?

In de eerste plaats is het dus belangrijk te weten dat je last hebt van stress. Dat is belangrijk. Datgene wat je voelt, analyseren en beseffen dat het stress is van een ongezonde soort, dat is stap één.

Daarna kan je beginnen werken aan die momenten/uren waarop je je verveelt en gestresseerd voelt. Zeker mensen die een continue vorm van stress in het lichaam hebben, moeten hiermee aan de slag.

Dit zijn dingen waar je kan op letten om je stress te verminderen:

  • Ga voldoende bewegen. Beweging, wandelen kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van rommel in je hoofd.
  • Ga je eigen gedachten analyseren en zoek naar oplossingen. Zet je gedachten op een rijtje en kijk wat je er kan mee doen.
  • Maal duidelijke grenzen voor jezelf. Er is immers altijd iets te doen en als je op je lijstje veel dingen hebt staan die moeten afgewerkt worden, dan kan dat zorgen voor ontevredenheid en het gevoel dat je niets goed doet.
  • Zorg dat je de juiste voeding tot je neemt en dat je voldoende vitaminen neemt.
  • Eet gezond: fruit en groenten. Zo weinig mogelijk suiker.
  • Maak gebruik van meditatie. Kom tot rust.
  • Zorg voor voldoende ontspanning. Denk dan aan het lezen van een boek, sporten, op stap met vrienden, film kijken, een massage, wandeling maken in de natuur..
  • Vermijd cafeïne, koffie, alcohol.
  • Zorg dat je goed en voldoende slaap. Een tekort aan slaap heeft een effect op je algehele gezondheid.
  • Doe geen verschillende dingen tegelijk. Dit zorgt voor minder controle. En heeft een effect op je stressniveau.

Dit zijn dingen die je moet/kan doen als je veel last hebt van stress. Een leven met nooit meer zorgen of stress is een gelukkig en gezond leven. Hier zou iedereen moeten naar streven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *