Wat is mediteren?

Vele mensen vragen zich af wat mediteren dan precies is. We horen het tegenwoordig vaak en iedereen vindt dat er gemediteerd moet worden, maar wat is het precies? Wat moet je dan doen?

Wat mediteren precies is, daar kan je verschillende antwoorden op geven. Mensen denken vaak dat mediteren gelijk staat aan uren op de grond zitten en rare verzen fezelen.

Zet hierbij nog een muziekje op en zwaai met wat wierook en de meeste mensen vinden het wel goed zo. En laat dit beeld nu net zijn waar de meeste mensen op afknappen.

Maar is dit dan mediteren. Of is het iets helemaal anders? We leggen het je even uit.

Wat zeggen de mensen?

Er zijn veel vooroordelen over mediteren. Ik som er enkele op:

  • Het zou iets zijn voor zweverige mensen.
  • Mensen met geitenwollen sokken.
  • Mensen mogen niet meer voor zichzelf denken.
  • Het is iets “sekte” achtig.
  • Je moet heel de tijd stil zitten en wachten tot de tijd passeert.
  • Het duurt veel te lang.
  • Er is geen tijd voor.
  • Je hebt belangrijkere dingen te doen.
  • Jij kan ook ontspannen tijden het sporten.
  • Je hebt het niet nodig, het is tijdverspilling.

Maar mediteren is niets van dit bovenstaande. Het is een manier om je geest te ontspannen. Het is niet alleen belangrijk om je lichaam gezond en fit te houden, het is ook belangrijk dat je je geest gezond houdt.

We gaan met z’n allen sporten, fietsen en wandelen om een gezond lichaam te krijgen, maar we zijn te weinig bezig met een gezonde geest.

Wat is mediteren nu eigenlijk?

Er zijn verschillende omschrijvingen die mensen gebruiken om het woord mediteren uit te leggen. We proberen het duidelijk te zeggen.

Mediteren is het langdurig en ongestoord focussen op één object.

Als je in staat bent om gedurende een lange periode je te concentreren op 1 object dan ben je aan het mediteren.

Meditatie is eigenlijk niet veel meer dan je volle aandacht geven aan het aanwezig zijn in het huidige moment.

Door goed en correct te mediteren zal je erin slagen om je innerlijke wereld tot rust te brengen en beter te worden in het omgaan met afleidingen rondom jou. Ook je weerstand zal geleidelijk aan minder worden.

Wat doe je tijdens het mediteren?

In de eerste plaats ga je de aandacht focussen. Je focust op 1 ding of object en zo kan je jezelf concentreren. Je kan de focus leggen door je te concentreren op een voorwerp, je ademhaling of door een woord of zin te herhalen.

Als je net start met mediteren, dan is de focus op je ademhaling leggen een goede start.

Als je net start met mediteren zal je ook merken dat je vaak afgeleid wordt. Je gedachten dwalen af, je begint aan dingen te denken. Om dit te vermijden zal je altijd je focus terug moeten brengen naar je ademhaling.

Het is niet vreemd dat je aandacht met regelmaat afdwaalt. Dit wil ook niet zeggen dat je het niet goed doet. Het is aan jou om je aandacht met regelmaat terug te brengen naar je ademhaling of naar je focus object.

Als laatste is het belangrijk dat je niet oordeelt over je gedachten. Je oordeelt niet, je trekt geen conclusies en je hoeft niets te veranderen.

 

Wil je zelf graag starten met zorg dragen voor je hoofd en een gezonde geest te creëren. Mediteren is een absolute must in dit proces. Veel belangrijke en succesvolle mensen mediteren en bereiken hier uitstekende resultaten mee.

“Mindfulness voor het dagelijks leven” is een cursus die je verder helpt bij het mediteren. Deze kan je zelf starten en je kan het doen vanuit het comfort van je eigen huis.

 

bronbronbron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *